torsdag 13 oktober 2011

sonens första gädda! och en stolt pappa

Jag har berätta för min son om alla sista fiske turer och hoppade att han ska bli fiske sugen. När jag har hämtat honom från dagis har jag kollat på en tuggad vobbler i bilen och visade honom-ojjjj jag vill fiska med den sa han J ok, men du får vara snäll o försiktig då… efter att vi har besiktat bilen har vi åkt till platsen. Väl framme säger han att han orkar inte fiska(vill leka runt omkring, så är det med 5 åringar… jag tar en Buster shallow och kastar åt honom- nu har vi kommit hit för din skull- så du får fiska! Nej, jag vill leka! Jag tar hem betet och svara med- gnäll inte när jag får fisk- nu har du chansen, jag låter dig fiska först med de bästa drag!
Ok, jag vill fiska och jag kastar åt honom. Några kast med Buster shallow, bigbandit shallow, och sen går han o kollar på alla drag- den vill jag ha! Tar fram en fl 14cm zalt kopia i ålandsfärgen. Har du fåt många fisk på den? Ja massor! Ser du inte hur tuggad den är?
Nu är han lagom taggad och jag kastar åt honom och kastar själv också. Efter ett tag så roppar han- Pappa, fisk! (jag har hört den för men när jag tittar så han har en fisk!) Veva up den då! Han kämpar på och gäddan drar i det strömmande vatten men tillslut får han upp den! Jag var nervös för att jag ville att han ska få den, det är hans första gädda! Han var så stolt och jag var ännu stoltare! Vi tar några bilder och han vill ta hem den men jag säger att vi släpper den, då säger han att han vill göra det! Och det får han, fisken simmar iväg och vi är super nöjda J
Vi fortsätter att fiska men han säger att han inte vill fiska förrän jag får fisk! Va omtänksam av dig men fortsätt att fiska, så är det med fiske, ibland får man o ibland inte.
Efter ett tag säger han igen att han har fisk, men det verkade som att han har fastnat så jag hjälper honom och wobblern kommer med en fiskelina och en sölvekroken regnbåges drag! Vilken turgubbe jag har!
Vi provar olika beten men tillslut åker vi hem.

Inga kommentarer: