måndag 17 oktober 2011

111016 missat stor gädda!

Idag har jag gått ut på em. solen sken så det kändes lite sådär att fiska gädda så jag tog lite regnbåges drag o haspel spö med. Jag började med små drag, efter ett tag får jag på en liten tjock wobbler ett napp o fisken kämpar bra i strömmen, under fighten är jag osäker på om det är regnbåge, stor abborre eller gädda. Tillslut kommer up en liten gädda på drygt 1.5 kilo som jag avkrokar i vattnet. Jag provar vidare med små drag men tillslut tar jag fram jerkspön med Mörten och efter några kast märker jag att det har fastnat löv i den bakre kroken samtidigt som jag tar hem den. Beten är några meter ifrån mig och jag tänkte på att en glider fint trots att den har fastnat löv på kroken och helt plötsligt från ingenstans kommer en STOR gädda och är framme vid betet! Jag har varit för många gånger om att jag har gjort mothugg innan gäddan han hugga så jag väntade tills jag kände tyngden med mothugget. Så fort jag kände tyngden så gjorde jag mothugg och fisken släppte direkt! Jag ser betet halv meter ifrån fisken och väntar några sekunder men den nappade inte igen så jag kastade igen och igen och igen. Faaan! Års bästa och garanterat 100klubbare var det på min egen jerkbait. Vilken miss känsla! Jag kan bara tänka mig vilken fight den skulle ge om man jämför med de mindre gäddor jag har fått där sista veckan! Jag har provat med pig, bandits, bustrar, mm mm men inget….


När jag har inspekterat Mörten så har gäddan lämnat 2 stora håll i den. Jag måste börja lacka om, nu har jag runt 5 favo beten som behöver lackas om för säkerhet skull.

Inga kommentarer: