onsdag 23 september 2009

090922 PB ASP!

Jag var ledig idag men det var mörkt och det blåste hårt. Bra tänkte jag, det kanske väcker gäddorna. På sen eftermiddag har jag kommit till ån och provade allt möjligt men förutom två missade hugg kände jag inget. Vi gick nedströms och provade där utan resultat. klockan var redan 18:40. Vi gick en bit till och jag kastade ut, och efter en kort stund kände jag ett hugg. Det kändes ganska tung och trots att jag fiskade efter asp nu så misstänkte jag att det var en gädda för att den inte var explosiv. Jag lättade på bromsen för at jag var rädd att den var kanske dåligt krokad. Det gick inte att veva in så jag spände bromsen och började pumpa försiktigt. Jag fortfarande trodde att det var gädda och den var tung gung på den. Bara när den var nära mig såg jag att den var en asp. Det gick många rusningar innan jag fick tag i den. När jag tog upp den så försökte jag att hantera allt så snabbt som möjligt. Jag vägde den och den vägde 5,08 kg! ny pb på asp!

Fisken var mycket bred och den var i topp kondition. Sedan tog jag några bilder och började släppa den tillbacks. Det tog en stund tills den återhämtade sig men den simmade iväg. Det kändes bra att nu har jag förberett allting innan- stativ med kamera och fjärkontrol- det var bara att trycka på knapp och ställa sig och trycka igen.

Jag använde 10fot haspel spö 5-25gr Balzar Majest Magna super GT2500RA och fireline crystal 0.17

Jag provade några kast till men jag fastnade i vassen. Så jag försökte att rädda draget med jerk bait men den fastnade också och karbinen gick av. Så jag knytte en till direkt och efter några minuter fick jag up båda betena.

Inga kommentarer: