torsdag 10 november 2011

Tail funkar för mig med...

Nu har jag äntligen köpt en kamera :)var på jakt ett tag, men tillslut hittade jag en Olympus mju tough 6020. hittade i Rajala proshop, de sålde de för 1299 kr! brukar ligga på 2200 och uppåt! Jag skulle rekommendera den men de har slut på dem… så jag är mycket nöjd med köpet.


Igår har sonen tjatat att vi ska fiska efter dagis så vi åkte till hamnen men jag han inte jobba, det blev för sent så jag fiskade med honom. Väldigt trögt och det enda var att flötet han metade med dök en gång men löjan hade inget märke på, kanske en abborre.

Idag fick jag kameran och det var fint väder så jag fiskade 2 timmar. jag provade med en moddad Nixon- fick en liten tail och på första kastet sitter den! Fisken kämpar riktigt bra(strömgädda) och när jag landar ser jag hur liten den var (ca 60cm). När jag skulle släppa tillbacks sprattlar fisken så att jag råkar tappa fisken med lipgripen! Fan, vad dumt! Fisken är precis under mig så jag stoppar in handen i vattnet men fisken simmar iväg med den…

Synd om den… sen ser jag att han klippte av tailen, blev en dyr gädda…

Efteråt provar jag med en tail, jag har fått bara tre gäddor på en tail en så länge och trots att jag har flera stycken hade jag inte så mycket förtroende men jag skulle verkligen ge en chans. Kastar med en zalt Z med tail och vevar in sakta med pausar. När det är några meter ifrån mig ser jag en gädda på 2.5 attackerar betet, jag känner stöt och gör mothugg men fisken simmar iväg. Så tailarna funkar för mig med… efter ett tag byter jag till Freddy 170 och får direkt hugg på ytan, vev stop och hugg till men ingen fisk. Byter till Freddy 210 och fiskar den sakta, efter några kast kollar jag på betet när det är några meter och från ingenstans kommer en gädda på 2-3 kg och tar den, mothugg och den sitter! Gäddan hoppar i luften och verkligen skakar på huvud som en tok och betet flyger iväg från gäddan- mäktig gädda!

Efteråt får jag en efterföljare som simmar sakta bakom betet, hade inte sett den utan bryllorna.

Jag provar i ett annat ställe och det ger inget så jag går vidare. Jag provar en igelkott tail- en spinnfluga med en supergoober 8 på. Har gjort den i våras men jag ville hålla den som en joker till tävlingar (men det blir inte så många tävlingar för mig så skitsamma…). Jag kastar och tycker att här är strömmen för stark för att gäddorna ska slösa bort energi när det relativt kallt, hugg! Mothugg men inget, väntar och ser en virvel bakom! Den tailen funkar också :)
Efter ett tag byter jag till en Freddy170 och får ett hugg som missar igen- dålig statistik!

jag har haft Freddyn i ett par år men har inte fiskat så mycket med den, men under hösten har det visat sig som en kanon bete! Och Freddy 210 har gett fisk när annat inte har gett något.

Jag måste fixa ordning med mina beten, men de måste torka först så att jag ska kunna lacka de, antagligen blir det till våren… Dagens beten-





Illex Freddy 210, Illex Freddy 170, igellkottail ZaltZ tail


Inga kommentarer: