onsdag 30 oktober 2013

Sammanfattning av sista veckorna


Senaste veckor var fisket riktigt dåligt för min del. Jag har fiskat från land på min favorit ställen men det var helt dött! kanske en efter följare eller hugg på sin höjd.. Jag såg gäddrens och folk som tar upp gädda där. Tråkigt! jag tror inte att dessa sträckor pallar hårt fisketryck och då menar jag på att folk tar upp gäddorna..

För några dagar sedan har  jag provat med min mini mört och då fick jag en efterföljare. Några kast efter hänger kroken sig på tafsen så jag gör små ryck för att se betet och känner att det kommer at smälla, betet är en meter ifrån mig och PANG! gäddan lurade i busken under mig och attackerade hårt! tyvärr fastnar inte gäddan då kroken var åt fel håll. Uppskattade denna till 4 kilo. Sista dagarna har det börjat lossna lite. Jag har valt att prova med min nya mörten trots att jag har hunnit med endast 2 lager lack på den. Jag blev nöjd, gången påminner mycket om den förlorade mörten. Ett nytt eftermiddags pass och jag provar mig fram, första kastet tar en liten gädda mörten en meter ifrån mig :) går vidare och efter några kast känner jag ett hugg, det blir mothugg men fisken kliver av efter ett par sekunder... kändes rätt bra vad gällde tyngden på den.. provar ett tag till och går vidare. Ett kast och ett virvel bakom betet. Några kast till och går vidare. Provar olika ställen med typ 10 kast och går vidare. Kommer till ett ställe till och får en gädda på Mörten :)

Verkar som att jag lyckades med en bra efterföljare :) jag flyttar och hittar ett nytt ställe efter några kast då det börjar bli mörkt, jerkar jag lugnt och framför mig när jag tittar på betet kommer en gädda blixt snabbt och stannar framför betet.. tittar en sekund och gör en attack, jag hinner inte regera då den spottar direkt.. kändes ganska bra ändå. Uppskatades till drygt 80 cm. Byter till Mörten xtra xtra och får ett hugg till vid ytan som missar.. efter några kast gick jag hem i mörkret, var rätt nöjd :) 2 fiskar och 4 hugg under 2 timmar.

Dagen efter kommer jag tillbaka till samma ställa och efter några kast har jag fått en gädda som tog mörten :) ingen bamse med roligt ändå :)

Jag nöter vidare på samma ställe med massa olika beten men det händer inget... igår har jag provat ett annat ställe och första kastet med mörten ser jag en liten gädda som kommer efter. provar med olika beten men det är dött. Går vidare och märker att en bit av lacken har gått av mörten.. fick köra med en annan jerk. jag tittar på jerken, tar hem den ganska snabbt och 3 meter ifrån mig sakta jag ner och tittar, efter en meter Pang! blixt snabbt attack från ingenstans och jag lyfter upp gäddan.

Tittar och märker att det är något skada på den, fast en konstig skada.. kan det vara skarv? fisken var drygt 2 kilo(vägde inte).  Den tog betet bakifrån och det var svårt att ta bort kroken så jag ja den på en fuktig gräsmatta.


Jag går vidare, och tar hem min jerk ganska snabbt och pang en virvel bakom, jag stannar, gör några sakta dragningar-Pang! den tog det igen :)

Jag flyttar vidare och provar med Mört i firetiger färg, efter några kast tittar jag på betet, den glider fint låååångt åt sidorna och vikar lite, ett lång vevstop men inget.. gör ett jerk till och så fort betet har flyttat på sig har det blivit en gul blixt (gäddmage) där betet svävade... häftigt var det :). Går vidare och låter betet hänga ett litet tag nära mig, lyfter upp den och ett virvel direkt där betet svävade.. ett kast till, betet svävar på samma ställe- pang! men den spottar direkt... provade ett tag till utan kontakt md de gröna..

Inga kommentarer: