tisdag 15 oktober 2013

SM final 2013!

Var ska man börja? Jag hade planer på att göra klart 8 nya beten, reka mera och packa i lugn och ro inför tävlingen. Det gick inte alls som jag har planerat. När jag för en och en halv vecka sedan skulle lägga i båten ville inte den glida ner från traileren så jag knuffade och till slut lyfte båtens nos uppåt och då hörde jag nåt ljud så jag körde upp den och såg att en av gummi rullarna gick av och att en metallring från trailern har gått genom gelcoat skiktet.. det brände några fiske pass tills jag fixat den och lät den torka. När jag väll kom ut på rek pass så vart dem korta på em/kväll vilket inte var så bra, det var riktigt segt. Dem nya beten har gått av torkhjulet på fredag kväll. På fredags kvällen fick man hämta en mätbräda och en goodiebag :)



( Talilen kastar bra)
Sedan var det kaptensmötet och det var trevligt,






Elektrisk stämning, J det visades en kort men rolig film från deltävlingarna.
Efteråt åkte jag hem för att fortsätta packa. På morgon kom jag på att jag glömde att köpa   
motorolja då den var slut i Jula. Åker snabbt till Statoil och köper en. Kommer fram till båten och det är is i den och på bryggan, jag skyndar med att packa men första steget på bryggan och jag flyger och landar på rumpan… hade inte tid att känna smärtan.. packar snabbt och börjar åka men det är dimma och det är knappt att man ser något så jag måste köra riktigt sakta L ringer och meddelar att jag är på väg men det hjälper inte, missar jag starten är jag diskad. Som tur är släpper dimman efter ett tag och då vart det full fart! Kommer och anmäler mig, springer tillbaka till båten och träffar några bekanta duktiga fiskare som kom för att titta på.    Jag frågar dem om tips för platser och dem tipsar om ett ställe som jag tänkte att prova på då jag fick höra från en annan att det är ett bra ställe. Innan starten ser jag att det är massa betesfisk på ytan och Pekka ropar att han såg några vak där jag var och jag såg några också så jag bestämde för att fiska där, ville inte köra bland 90 båtar i dimman..





Starten (länk till filmen från fisheco) gick och vi började fiska.

Vi provade med olika beten men det hände inget.. jag körde vidare till nästa stället och då ser jag att det finns en båt där, skit... jag bestämde för att leta efter en grynna som jag blev tipsad om och jag var ju ändå typ 200 därifrån. Det verkade tomt med betesfisk på grynnan så jag åkte och såg att båten flyttade på sig så jag åkte dit. jag provar olika drag men det hände inget. Tänker på att Jonas tipsade att spinnerbait ska funka idag, sätter en på och kör, andra kastet kommer en gädda rakt under betet och hugger, mothugg och gäddan försvinner :( den såg ut som en drygt 75cm... vilken miss känsla.. jag provar mera men det händer inget. Jag sätter på en hemmagjord spinnare och får 2 hugg som vill inte fastna.. vad är det här tänker jag? frustrerad och klockan börjar ticka, känner press. En kort förflytning och jag provar ett ställe jag blev tipsad om, nada.  kör till en grynna i närheten och efter några kast med jigg får jag ett hugg, den sitter! men den är inte godkänd säger jag, och sonen säger att den är visst det! på mät brädan och 49.5cm... skit.. och så öppnar gäddan käften helt plötsligt och blir 50 :) JA! ovanligt att jag blir så glad för en så liten gädda!

 vi kör ett tag till och provar ett grynna till, sten dött. Provar ett grunt område med växter som ligger i direkt anslutning till djup vatten, det kändes att det borde stå gäddor där då de brukar göra det på hösten, men det var inte ens en efterföljare eller kontakt.. det är helt vind stilla, jag flyttar till en grynna och en djup kant, provar allt frå 1 meter till 13- inte ett hugg! det känns så frustrerande! jag drar vidare till mina fiske ställen som jag brukar nästan alltid få något där. Får ett ganska hårt hugg och är jag tittar på jiggen ser jag att den klippte av en del av svansen. Kastar vidare, provar med olika beten men icke.. drar vidare till en annan grynna som när den levererar brukar lite bättre fisk kliva på, stendött. Kör vidare till ett annat grynna, dött där också och 2 botten napp. Kollar på kl och den är 14:00! shit vad tiden flög förbi! och bara en fisk :( jag tittar och ser att jag ligger sist! provar ett grynna till som jag har sällan varit där utan att få något (ena dagen är det gös, den andra gädda men ändå..). ser fisk på lodet men det händer inget, jag blir så frustrerad så att jag funderar på att åka hem och frågar mig själv varför jag utsätter mig själv för detta? kör vidare till nästa stället som brukar innehålla fisk och som bara några dagar innan fick jag en på drygt 65 cm där. Inget där, börjar åka tillbacka men stannar i ett ställe och Sonen får botten napp, jag tar spöt och får upp betet, betet är några meter ifrån oss, jag tjatar på sonen att han ska anstränga sig sista biten( av frustration, då han inte var så fokuserad sista biten) och då kommer en gädda och hugger på betet! mothugg men den släpper direkt! vad faaan??? att det ska vara så svårt idag att skrapa några gäddor?? provar ett tag till och åker vidare till nästa stället på väg till Sundbyholm, gör 5 kast och åker vidare, kommer till första stället som jag fick hugg på och kl är 15:30 tror jag och jag tänker att jag måste fånga en till! gör några kast och ganska omgående kliver det bestämd på en 4 play en gädda, jag drar upp den fort som f.. och mäter den, 54cm, yes! lyckades få en till! (ynkligt resultat men det kändes viktigt då!).


 Provar ett tag till och kl. närmar sig fyra så jag drar till hamnen. 150m från hamnen ser jag ett intressant ställe, kl är 15:57 men vem vet, så jag fiskar de 3 minuterna. Trots att det var extremt frustrerande och att jag funderade på att stanna hemma efter kl. 14:00 så gjorde jag en switch och körde på in till sista minuten! har ätit och druckit under förflytningen förutom 5 min där jag tryckte i mig pasta sallad. Jag kände mig besegrad, en tung känsla. Jag har inte förväntat mig att vinna men ville ha en bra placering och det var inte omöjligt. Nära på något sätt, har ju gått så mycket bättre förra tävlingen i ett ganska ökänt vatten för mig ( första gången under hösten iaf). Har ju haft 5 hugg ,hade 3 av de kommit upp hade jag blivit riktigt nöjd. Men så är det, är inte dem i båten så räknas inte det men lite tröst var det iaf. Jag har funderat mycket efteråt och insåg att det var många saker jag borde ha gjort annorlunda men det är lätt att vara efterklok.  Det var svårt att lokalisera fisken. Jag kanske borde inte ha provat mina nya beten under en tävling? (togs av från hjulet natten innan) men jag var ju mycket nöjd med dem och är säker på att dem kommer att fånga fisk, är ju samma av samma modeller som jag gjorde förut :).

Jag träffade några på bryggan och Pekka var bland dem, "jag har inte listnat på ditt råd :(.. borde ha gjort det, men jag ville köra på säkra kort där jag brukar fiska, planen var att fånga 5 st och sedan dra ditt för att försöka att förbättra men det blev inte så..". Jag pratade några ord med trevliga Göran från team GTC och det kändes bättre när han berättade lite grann om hur han upplevde dagen och det var skönt att höra att det inte var enkelt att hitta fisken idag bara för min del..

Jag satt en stund i båten och bara smälte dagen... såg några ansikte som i efterhand sådär när jag tittade på FB såg jag att just det, det var han, och han.. förlåt att jag inte hälsade...

Åkte ut och gjorde några kast vid en vass för att titta lite närmare på mina nya beten, blev nöjd med dem :) någon tröst iaf.
Hemfärd



Kom hem och var trött, barnen ville inte sova men tillslut gjorde dem det, hann komma precis till prisutdelningen. 

Det var bra arrangerat och det var roligt att vara där. Det var  roligt för min del när Team Savge Gear SWE tog 3e plats :), dem har hållit på ett tag och nu fick dem belöning för det. Häftiga priser och det var elektriskt när man stod ute och väntade på att se vem som kommer att ta hem en Tracker båt med sig! Stort grattis till Team Pilot och alla andra vinnare i alla kategorier! tack alla för en härlig tävling! det var kull att prata lite med folk och jag hoppas att jag deltar nästa år!.

i söndags har jag gått och väntat på resultat listan som ett litet barn.. men tillslut la jag mig.

Som lag har vi hamnat på plats 74 av 90, inget vidare men är väl ok med förutsättningarna (lag kamrat som är 7 år och en 2åring i båten). Som individuellt kom jag på plats 111 av 234. När jag granskade listan blev jag ganska förvånad, jag låg före några BETYDLIGT  duktigare och meriterade tävlingsfiskare än mig. En reflektion till som jag insåg är att det var i mina ögon inte så bra fiske som en del sa att det var trots 300+ fiskar landade den dagen, 80(!) fiskare har inte fångat en enda fisk! Det ger lite perspektiv för min del när jag fiskar och får en fisk på 60-70 cm och blir glad till en viss del men inte super nöjd är att det är inte så lätt att få de större fiskarna om man kollar på antal timmar (234x8= 1872 fiske timmar!) som är lagda av alla fiskare och antal större fiskar som har fångats den dagen...

Summeringen- en stor del av tävlingen var tiden innan, förberedelserna innan och själva event som sträckte sig över helgen var verkligen roligt! jag hoppas verkligen att jag kan köra nästa år igen!

Jag vill tacka igen till Huntyard&Berras Eskilstuna somsponsrade min son (tävlingens yngsta på 7år som fiskade bra i deltävlingen men som tyvärr gick inte alls lika bra i finalen)!

Ett ENORMT tack till alla tips och hjälp och stöd jag fick från kompisar och alla andra jag känner som verkligen delade med sig till mig! :)

Stort tack till dem som arrangerade tävlingen och alla deltagare, det var ett nöje!

Det känns som att sportfisketävlingar växer och det är roligt tycker jag :).

Det var min 9e tävling på 9år och jag har lärt mig massor från varje tävling :)  

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig dokumentation av en svår fiskedag!
Fantastisk prestation med 2 barn i båten!
Well Done!
Patrik SG SWE

lurehunter sa...

Stort tack Patrik! :)