lördag 21 september 2013

Regnbågar och en ovanlig fångst

Idag har vi fiskat i Eskilstuna för att det var en Fiskefest, det släpptes 250kg regnbågar och folk kunde låna ett fiske set för att fiska med, bra initiativ för att väcka intresse hos dem som inte provat.
Innan vi började fiska i den delen det släpptes fisk i så provade vi längre upp i hopp om att få en större regnbåge då det släpptes 20st fiskar som väger 4.5- 5.5kg. Sonen fick en fisk men det visade sig att det var en stor kräfta!

Det var segt och efter 1.5 timme åkte vi till fiskefesten.
Det var jätte segt, jag fick 2 hugg men de klev av direkt.  Vi fortsate att fiska och tillslut när det blev skugga fick jag 2 och då gick mitt spö av :(  jag skrev en tråd på FB, det går såhär:  aj, min favorit spö för jigg och beten upp till typ 35 gram har gått av efter cirka 8 år den har redan gått av 2ggr förut och jag har lagat den). den var Balzar Magna Majesty 5-25 gr (kastade lätt 40 gr med den). Den var med fast action fast böjde sig ganska bra vid drillning. det var lika roligt att drilla en 7 kilos gädda som en 1 kilos gädda. bra egenskaper med andra ord. det jag frågar efter är att höra vilka är era favo spö? vilka rekommenderar ni som ny? ( jag har en Shimano Beastmaster 10 fot upp till 30 gr men jag gillar inte den, kunde ite alls registrera/känna försiktiga hugg med den jämfört med Balzarn. är dock en skön spö för havsörings beten).
Sonen fick en tillslut (tur det, han blev så grinig att han inte fått någon fisk). och som vanligt så har han fått den största för dagen...


Direkt efter att jag tog upp fisken åkte vi hem och stekte fisken. typ 20 min från vattnet tills den hamnade på stekpannan. stekte en med smör och salt, och en med lite vitlök och kryddor, blev riktigt gott, tom sonen tyckte det! kul

Inga kommentarer: