onsdag 3 oktober 2012

Det börjar lossna

Igår fortsatte jag att leta efter Mörten(min hemmagjord jerk som jag har tappat). Jag har tyvärr inte hittat den men eftersom jag var ute så provade jag att fiska med andra beten jag har gjort. Jag har ändrat jigg tailar på ett par och blev nöjd med resultat. Efter ett tag får jag en gädda på en X-buster.
Jag kör vidare med mina hemmagjorda. En Mörten och mini Mörten. De ger inga resultat men en Katlan tail gick hem. Jag kastade och tittade på gången. Den kan få fina belly flash. När betet är 2 meter ifrån mig gör jag vevstop och låter betet hänga i bellyflashen, efter 2 sekunder kommer en 3 kilos gädda underifrån och tar betet samtidigt som halva gäddan hamnar utanför ytan. Jag fick en skön adrenalin påslag och väntade på att gäddan ska kroka sig själv. Det hände inte och när den är i vattnet igen så kör jag ett mothugg men gäddan släpper direkt och bara ligger i ytan i 2 sekunder innan den sticker iväg. Jag provar vidare och efter ett tag märker jag att jag får en efterföljare (typ 3 kilos) och gör vevstop. Gäddan kommer fram och väntar. Efter 2 sekunder gör jag ett försiktigt ryck men den simmar iväg istället. Vidare igen och jag får en gädda till på samma Katlan tail. Det känns rätt skönt, att åtminstone andra beten också verka leverera och förhoppningsvis hittar jag nya favoriter. Det var lite konstigt att just samma dag som jag har tappat min Mörten så höll jag på att stryka över lack på ett par beten som jag gjorde i vintras men som inte hann prova då jag slipade lite för mycket vid jiggfästet. En Mörten med rassel och orange buk och en folie Katlan tail. Ska bli spännande att prova de.  

Inga kommentarer: