lördag 11 augusti 2012

Kräftfiske+fiske

Förra veckan har jag varit ute en em-kväll. Jag har fått 8 gösar men inga gödkända. Största tog en Dragon jigg jag fick tag på. Sonen har fåt hans första gös på en jigg och glädjen var stor! Sedan tappade han en till vid båten- kul!

På väg till hamnen har jag stannat vid ett näckrosbälte och provade olika drag och tillslut när jag fiskade hem en kopia på Sammy (luckyCraft) och fick ett hugg på ytan av en aggressiv gädda som missade betet men kul var det!

 I söndags var det äntligen dags för kräftfiske. Det var kul och hela familjen var med (ok, ibland var det mycket liv i båten J…). Vädret var bra och det blev några timmar på en ö med grillning och bad. Sedan kollade vi burarna och vi har fått 1 kräfta. In med de igen och vi åkte till hamnen. Jag har tömt burarna 4 ggr mellan kl 16:00 och 6:00 och vi har fått sammanlagt 20 kräftor. Det var bättre än inget men vi hoppades på lite mer… jag har provat 2 olika ställe och djup. Har använd mört och abborre som bete. Jag hoppas på bättre lycka nästa gång då de var jätte goda!.

 På dagen blev det fiske. Första grynnan kör jag igen med en kopia på Sammy(ytbete) och andra kast får jag ett hugg av en 1,5kilos gädda som var stark. Men sen har jag tappat massa jiggar och jag har provat det mesta i de flesta av mina favo platser i Östra Hjälmaren men nada! Ingenting fram till kl 17:30! Till slut gav jag upp, det har regnat i 2 timmar. jag vet inte vad det dåliga fisket beror på men under dagen har jag sett enormt många skarv. Många gånger fler än vad jag har sett 2005. jag förstår inte varför det inte blir skyddsjakt på dem…

Idag blev det en efter em och kvällstur. Jag började med att göra en makeover för mina Super Freddy genom att byta fenor- blev riktigt het!

Jag ville satsa på ytfiske idag då det verkade blåsa väldigt lite. Men när jag kom fram så blåste det ordentligt. Jag har provat men tillslut gav jag upp och provade ett nytt ställe. Ganska omgående får jag ett hugg och gäddan klipper av linan. Efter några kast får jag en till på cirka 80 cm.

efter några kast fastnar jag på botten och jag rycker lite på linan och tillslut lossnar jiggen som är under båten. Jag börjar veva upp när jag plötsligt får ett hugg det är en gädda till, kul!

Men efteråt blir det dött och det blåser för mycket så jag provar ett ställe till utan resultat. Provar igen där jag har fått gäddorna men det blev inga fler fiskar.

Inga kommentarer: