fredag 23 mars 2012

var är gäddorna?

Var är gäddorna??? Jag har fiskat nästan varje dag 1-2 timmar utan att få en enda gädda. Du kanske leker? Jag har inte bloggat då all tid gick åt att vaba och fixa mina nya beten. Nu är det några lager lack kvar. Jag förstår varför handgjorda kostar så mycket. Material kan man räkna med cirka 50kr, och timmarna man lägger på att ta fram och sälja blir en väldigt dålig timlön faktiskt. Efter att jag insåg igår att lacken inte kommer att räcka så gjorde jag en beställning strax före kl.17:00 från Lundgrens och paketet kom med posten idag! Vilken topp service! Jag måste säga att alla gånger jag har handlat där så gick det bra och om det fattades nåt så ringde de och frågade vad jag ville göra. Jag beställer därifrån för att jag inte använder mängder av betesbygge grejer och priserna är rimliga om inte billiga. Nog om dem.
Igår har jag fiskat och efter en timme gick jag till bilen. När jag packar in ser jag en ung kille som går förbi med jerkspö och jag frågar honom om han har fått nått. Han svarar:)” Nej, men jag har tappat en ENORM gädda! Hans käft alltså!!!
Jag jerkade en bigbandit papegoj och såg den kommer efter så jag gjorde vevstopp och pang! Linan gick av!” Jag frågade vad han har för lina och han sa att det var 0.30. vi pratade lite och det var kul att snacka lite gäddfiske. Han har också upplevt trögfiske. Stackars kille, kommer att ha mardrömmar om mönster gädda som kommer undan ;)…

Efter att jag har hämtat sonen från dagis så berättade jag för honom om gäddan och han ville prova. Vi åkte dit och på vägen känner jag hur jag börjar bli taggad som faaan på att få en stor gädda… jag provar olika beten och efter ett tag med en bigbandit får jag napp- mothugg och tung spöboj! Jag är helt lirisk1 bara för att fatta efter ett par sekunder att det är botten napp L haha… övertaggad… vilken antiklimax! Idag har jag provat med en release tackel och det kan funka, många fördelar, men jag måste nog justera det bättre. Artikeln finns i en Fiskejournalen från 2009. förutom alla fördelar som de har nämnt så om jag kopplar krokarna med en vajer som är aning svagare än resten av tacklet så ifall man får botten napp har du betet kvar och det kan spara en hel del faktiskt, sen vet jag hur sur jag blir när jag blir av med en favorit bete. Sen tror jag att man kan justera sjunkhastighet på ett väldigt enkelt sätt så.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, Jag har testat release tackel ett tag nu. Tappar mindre fisk och krokar betydligt bättre. Använder en något förenklad variant av Bursells ide. Förstår faktiskt inte varför inte fler använder detta.

Mvh Björn Ljungström

lurehunter sa...

hej Björn, förlåt för sen svar, jag har haft en hel veckas jobb o sen glömde jag att svara. har du provat tacklet med magneterna eller den första? jag har skrivit mer om vad jag tycker om riggen i min senaste inlägg. mvh
Eitan