tisdag 27 december 2011

Gäddan som gjorde att jag misstänkte att det är nytt PB på G.



Jag märkte imorse att det var fint väder och att det är 9 grader! Då tänkte jag att jag måste fiska idag, det kändes helt overkligt så här på slutet av december.  Jag har packat beten och tog jerk prylar samt jigg spön med jiggar för sonen. Det var grumligt i vattnet och jag provade med jerk. efter ett tag förflyttar jag och provar där, men inget. Det är mycket vatten nu i ån. efter ett tag ser jag att Anders kommer fram, trevligt J vi snackar lite och kollar på nya beten, men skyndar oss då vi båda är sugna på att fiska och har inte hela dagen… jag provar ett annat ställe där Anders sa att han har sett vak. Vid första kastet får jag en liten abborre på en jigg. Äntligen! Har försökt hela hösten att fånga de…
Sonen blir taggad och tar över spön och efter några kast ropar han att han har fisk J. Båda kämpar och gäddan är stark.
Tillslut efter några fina rusningar kommer en 2 kilos. Jag hade inte håv med mig och när vi skulle landa den så skakar gäddan loss sig vi kanten. Bra jobbat!
Jag provar med olika jerk men det händer inget för min del. Sonen tröttnar och leker lite så jag jiggar. Helt plötsligt får jag ett hugg som känns tungt! Jag börjar drilla men gäddan bökar i botten och jag börjar misstänka att det är en stor fisk. Jag försöker att pressa fisken men lyckas knappt, och fisken gör flera fina rusningar jag börjar misstänka att det är nytt PB på gång!. Till slut lyckas jag pressa den till ytan och fisken gör en stor virvel och dyker ner. Jag han inte sett den så jag pressar up igen och får en snabb titt, fisken verkade som en 4 kilos. Den rusar igen ner mot botten och jag undrar om jag har sett rätt å den är så stark och kämpar så sjukt bra. Till slut kommer den upp till ytan och den är runt 4 kilos uppskattar jag. Och då ser jag varför en kämpade så bra- den var fel krokad i ryggen vid den bak fenan! Hur lyckas det hända??? En enkel krok på en jigg och den fastnar i ryggen? Konstigt. Det enda jag har tänkt är att fisken hugg, missade och när den vände så blev den krokad. Jag drog den mot kanten över växterna och fisken ryckte till och simmade loss. Inga bilder idag… vi har provat ett tag till men det var redan mörkt så det räckte för dagen.

Inga kommentarer: