måndag 12 augusti 2013

Vättern! Super Spook action!


Nu var det länge sedan jag skrev.. jag har inte fiskat så himla mycket då små barn kräver tid och därför har jag inte skrivit om de gånger som jag har fiskat heller (har inte fått något större fisk och jag orkade inte riktigt skriva..). 

Jag har dock varit i Vättern i några dagar och det kommer jag att skriva i det här inlägget.

Jag var alltid fascinerad av Vättern! det är så klart i vattnet och det är något magiskt tycker jag.
 
När jag packade utr tog jag det mesta då jag inte var säker på vad jag vill fiska och hur. Det blev Gädda så klart..  Jag tog med mig fridyknings utr också, det ville jag göra länge!

Första kvällen när jag kom dit fick jag ett hugg på en Super Spook och det var roligt, att se fiskarna gör det hela mycket roligare! jag sökte olika platser men de ville inte... trots att jag inte har googlat eller hade info om bra ställen kändes det bra ändå och jag körde efter platser som såg intressanta ut på sjökortet. Jag fick en abborre till på Spooken men det hände inte mer denna kväll. Jag la mig i båten (hardtop) och sov gott :) gick upp 4:15 och efter några minuter började jag fiska. Vart dött så jag letade vidare. Jag räknade grovt hur långt jag åkte när jag kom hem och jag har åkt ca 30 km med båten i letandet efter platser under alla dagar!  som tur är så samma morgon hittade jag ett ställe med fisk :) fick en  och den var stark för sin storlek!
 
Jag upplever att gäddorna där är starkare än gäddorna i Mälaren. Jag fick under 2.5 dagar 32 gäddor och tappade drygt 10 och hade cirka 15 hugg! det var en av de bättre fiske turer jag har haft! många av de missade hugg och tappade fiskar var på super Spooken! jag ångrade ganska mycket att jag inte hade en GoPro eller något liknande för att fajterna var härliga i det klara vattnet och alla hugg på ytan! ... ( så finns det någon försäljare som  tycker att det kan vara nåt med en sponsring av en kamera hör av dig ;) )  

en del gäddor var helt tokiga, några hoppade och gjorde fina tailwalks och den mest spektakulära hopp var en gädda som hoppade som en torped fast inte rakt upp utan i sidled! så den flög typ 1 meter som en flygande fisk! jag blev så imponerad av de! de flesta var ca 2 kg, en hel del runt 75cm.  och den största var strax under 5kg på 93cm. och den kämpade bra!
 
 
 
 Kastet därefter får jag ett hugg som gör tunga rusningar och som känds betydligt större! efter en ganska lång kamp kommer en fel krokad i mitten, en 3 kilos... :(

Sista kvällen chattar jag med Jonas från Team Adrenalin och han gör mig taggad på att fånga en bamsing och strunta i mängden. Där vill jag skriva att jag har faktiskt njutit så mycket av alla kontakter med de mindre gäddor så det spelade ingen roll att dem inte var stora men eftersom jag har haft så många kontakter så ville jag fånga en stor. Förflyttade mig och letade och provade i olika platser. Kom till ett ställe som såg lovande ut, kastar med min egen gjord spinnerbait och får ett hugg, jag gör ett mothugg men turens minsta gädda togs med en av dem största beten som funkade i Vättern...

Efter en timme la jag mig. Jag provade mer på morgon och letade vidare. Fick några glupska abborrar och såg sutare och stora braxar från ytan. tillslut kom jag tillbaka till samma område som jag fick alla gäddor och nötte på. blev dåliga bilder med självutlösaren, verkar som att jag behövde ta en bild eller 2 för att den ska hitta focus..
 
 Fick några gäddor men det som var intressant var att en på cirka 1,5 kilo hade de största bitmärken jag har sett i Sverige! När jag skulle lyfta honom så lyckades den kroka av sig... då började jag bli taggad på riktigt efter en stor gädda, nötte på trots att det började blåsa allt mer. Jag fick några gäddor och en av de var drygt 1 kilo och hade också stora bitmärken!

 
Jag fortsatte att fiska trots att  jag har planerat att åka hem innan regn prognosen men tanken på de stora gjorde att jag stannade några timmar extra... det blev en hemfärd i stora vågor och för första gången kändes min båt liten och jag var tvungen att köra sakta.. så var försiktiga om ni är ute i Vättern för första gången!

Under den andra dagen dök jag(snorklade rättare sagt då jag inte gick djupare än 6 meter då jag var själv) och jag blev mycket förvånad! i området där jag fick alla gäddor såg inte jag någon fisk! inte en enda! och det är klart i vattnet! undrar var de gömde sig eller varför de var där??? så många gäddor i samma område utan växter, utan betesfisk... konstigt tycker jag...
I ett annat område såg jag många kräftor och braxar...

jag har säkert missat en hel del men det får duga för nu...  

Nästa åker jag dit igen :)

Inga kommentarer: