lördag 10 november 2012

Screw-it rig. Rigg för stora mjuka beten/ Rig for big softbaits


Jag har fiskat lite med stora jiggar och det har inte gett mig massor av hugg men fungerade ibland när inget annat har gjort det. Kroknings egenskaper var dock dåliga. Jag har googlat på nätet och hittade inspiration och kom med egna lösningar. Min tanke var att de ska vara enkla att göra, inte kosta för mycket samt att jag skulle kunna trixa o trimma de vid behov.
 Här är lite av det jag kom fram till.

Jag har valt en skruv fäste för jiggen. Enkelt och billigt. Sedan har jag gjort med 2 olika material, en som väger mycket och en som är lättare. Det går att byta väldigt snabbt ifall man vill prova olika krokar för att få olika sjunk hastighet. Sen behöver man inte massa krokar för varje enskilt bete. Mina lösningar J jag kallar dem för ”Screw-it rigg”

Den första är mer fast med en 3 krok och flytbar sänke. Det får betet att simma och sjunka på olika sätt och tar sekunder att ändra- bara att sätta är man vill ha den och sätta nåt litet pinne för att sänket ska sitta fast.


Den andra var för Real eal. Den simmade riktigt fint och sjunk mycket
sakta. Rikard hade iden om att Det ska bli intressant att prova den lättare variant, förmodligen sjunker ännu saktare med mindre krokar och lättare vajer. (jag har provat den med en shad jigg men den simmade inte som en vanlig jigg utan tappade gången)


I’ve been fishing with big soft plastic baits for a while now and sometimes the fish wanted to strike only these lures, but they often got away after the strike so I cheeked around and made my own rigs and called it for “screw-it rig”. It’s easy to make and to attach the lure. I tried the Real eal from Savgear and it seems great, I fished the bait really slowly and it had an awesome movment!

Inga kommentarer: