torsdag 8 november 2012

En riktig rolig lunchrast

Jag har nog inte uppdaterat på ett tag men det fanns inte så mycket att skriva. Jag har varit på några mikropass som tyvärr gav inte utdelning, men lite roligt var det. Jag har packat bilen i lördags och et var mulet så det kändes rätt. När jag kommer fram så försvinner alla moln L hhmm. Helt dött. Det är dags att åka hem för lunch, och så typiskt så blir det molnigt igen… (precis som förra, var ett vanligt fenomen).

I söndags har jag gått ut efter lunch och ganska direkt hugg en gädda min nya Mörten men missar. Efter ett par kast till så hugger en gädda en meter ifrån mig till på samma bete men den missar den med. Efter några kast byter jag till en jigg och kastar åt ett annat håll. En reflex hugg som missar betet igen. Kul att se den men varför missar de? Efter dessa kontakter kommer solen fram igen och fisket dör ut.

Under veckan har jag pratat med Rikard (Fishseekers) och vi träffades för en kort fiskestund under en lunch rast.
Jag kommer lite före honom så jag börjar kasta Mörten direkt. Efter 5 kast kommer Rikard och jag gör vev stop och hälsar, då hugger en 3-4 kilos men missar betet… jag gör ett kast till och får ett hugg, kanske samma fisk, den fastnar och börjar kämpa, men efter några sekunder fastnar på vassen och skakar sig löss. Jag pratar lite med Rikard och vi fiskar vidare. Det var ganska dött så vi går vidare. Jag fiskar Mörten ganska sakta och 7 meter ifrån mig ser jag ett hugg och den sitter, yes1 äntligen! Fisken är stark, kämpar riktigt bra för sin storlek förmodligen en strömgädda. Fin fajt men Rikard landar fisken åt mig och jag blir glad att äntligen landa en fisk samt att jag ser att den inte är så liten som jag trodde…

Snabb fotografering och jag släpper fisken tillbacka. KALLT!  Fisken återhämtar sig rätt fort och simmar iväg J

Efter några kast till får jag en till gädda på drygt 1-2 kilo på samma bete.

Vi väger inte eller mäter inte heller då fiskarna inte är så stora och det känns som att det är viktigare att släppa de fort och öka deras chanser att överleva än att veta om de väger 3 eller 4 kilo.

Rikard Byter till en Mctail och går iväg för att prova på ett nytt ställe. Det tar inte lång tid innan han krokar en ganska fin fisk J han landar den innan jag hinner komma fram. Vi tar några bilder och Rikard skyndar med att släppa fisken. Jag uppskattade att fisken vägde runt 4 kilo då den var bred om ryggen och tjock.
 
Vi nöter vidare och efter ett långt vevstop lyfter jag betet och en gädda försöker att hinna hugga men betet var redan i luften när jag såg gäddan. Vi går vidare och jag får en till på 2-3 kilo på min nya Mörten men efter en kort stund kliver den av…

Efteråt hände inte så mycket och vi var tvungna att avrunda då rasten var slut. Det blev en lång rapport men det var cirka en timme! Ibland händer inget och ibland är det pang pang pang!

Och det slår inte fel, den här gången fick Rikard största fisken, förra gången var det min tur och får hoppas att det blir samma sak nästa tur ;)

En trevlig pratstund på väg till Bilen. Det var nog den roligaste lunch rast jag har haft på länge, tack Rikard!

Rikard skrev hans rapport i Fishseekers, och han har också lagt upp en trevlig kort film  med ett grymt hugg J

Inga kommentarer: