lördag 7 mars 2009

spinnfluga vs jerkbait- första fisketur för 2009!

har äntligen fått chansen idag att gå och fiska!

jag har inte fiskat sen november och var väldigt sugen!

har spenderat tid på att läsa och köpa nya drag och tillvärka.

iaf efter att jag har köpt en spinnfluga från lundgrens

coh såg att det fins ett ställa man kan fiska nära där jag bor så var det svårt att stana hemma! pirrade i hela kropen på väg ditt!

jag har moddat en papegoj big bandit shallow med tunga krokar och dubla ringar, det blev runt 7gram tyngre, och bbn har blivit sakta flytande. samma sak med bj shallow som har blivit mållat 2ggr(sista gången av mig, blev min favo- ålands färg med xtra gltter) och lackat vilket gjorde att han är perfekt svävande!

när jag kom till kanalen blev jag rätt förvånad- den är väldig liten!

men å andra sidan tänkte jag att det kan inte vara så svårt att lokalisera fisk.

jag började med flugan, tog lite tid inan den sog upp vatten och sjunk.

sen märkte jag att den sjunker inte(hade powerpro mjuk tafs) så jag tog en 70cm vajertafs framför den andra tafsen och då började flugan sjunka sakta. jag började kasta och fick mycket sallad.jag blev lite besviken, jag har redan fundert på att binda spinnflugor,men jag började tappa förtroandet,så jag bytte till bigbanditen. efter några kast med varierande hemtagning så tänkte jag att jag har skaffat massa drag men det som kommer att funka till slut är en gammal abu tormintor som jag har haft i 5år...pang!!!fisk! fisken nappade i spinnstopp,jag börjar veva in och det känns som bra motstånd men fisken ser inte stor ut.den kommer up till ytan och börjar plaska, jag blev rädd och gick mott fisken. sen såg jag varför motståndet var så bra- andra kroken sat i mitten av fisken. en liten snippa men vilken härlig känsla!!!:), första gäddan för 2009!

några bilder med kameran och han får simma tillbaka.

jag förtsate med olika drag och fick ett hugg med bj jag nämnade men missade. 

det hände inte så mkt så jag började gå fram o tilbaka. satt på bustern som blev sväv och gick uppströms för att komma till en ny område, allt sallad som jag har dragit upp har förmodligen skrämt gäddorna, det är klartvattn.

första kastet med sakta hem tagning och 3 meter ifrån mig ser jag gäddan dyker upp, kollar på betet vevstop- bammm! snabb drilning och gäddan är uppe.

det började kännas riktigit bra. och jag försökte ett tag till sen bytte jag till spinnflugan igen. rörelsen är häftig och jag tror på den. gick up en strecka till och kastade flugan när det var nära mig medans jag kollar på den så hugger en gädda till! men jag lyckas inte kroka den! jag gör små jerkrörelser och han hugger igen och missar kroken! jag kastar några meter och han hugger igen och samma sak! 2 ggr till som han blir inte krokad. tredje kast och han missar igen, det är femte gången som han hugger utan att jag lyckas kroka honom, det var roligit att se den hugger men jag blev ite iriterad att jag lyckas inte kroka den. en sista försok och han hugger igen! men sitter den:)...

några bilder och han simmar iväg.

jag förtsate med flugan men fick inget. provade phantom med tail, stora modellen- verkar grym!

sen var jag tvungen att åka hem.

2-1 till jerkbait och jag var förvånad,men mycket glad och nöjd;)

det ska bli spännade att se vilka beten kommer att ge mest eller störst, jag har ganska många att välja på.

vad tycker ni? vilken kommer att ge mest o vilken ger störst?

förra året zalt19flyt papegoj gav mest fisk, störst fick jag på egen jerk,den som är till vänster om nemo

Inga kommentarer: