torsdag 4 april 2013

Sköna vår eftermiddagar


Igår har jag fiskat med Rikard. Det var soligt utan moln och vindstilla. Fel förutsättningar för gäddfiske men vi var fiskesugna och det var skönt att komma ut. Ganska snabbt får jag ett hugg på min mini mört men jag ser hur  fisken spottar ut riktigt snabbt. jag fiskar på utan nåt resultat. Rikard får en efterföljare i cirka 3 kilos på en Realeal i motorolja färgen. Senare kommer det en minigädda som glodde på ålen men när jag kom för att titta så skrämde jag bort fisken. Rikard får senare ett hugg på en Realeal men den fastnade inte. vi förflyttar oss och jag får ganska omgånde en gädda som kämpar på ganska bra, några bilder och jag släpper den. Bilder kommer senare då det var Rikard som tog bilderna. Vi förflyttar oss till olika ställen och det är en skön naturupplevelse. vi frå inget mer för dagen och åker hem. Det var en skön dag med härligt väder och det kändes skönt att man fick kontakt med lite fisk trots vädret.

 

Idag kände jag för att ta ett kort pass så mot kvällen åkte jag med ungarna för att fiska lite. Efter några kast med min minimört kommer min dotter väldigt nära kanten så jag ger henne uppmärksamhet och flyttar på henne. När jag tittar på vattnet ser jag ett stort virvel vid betet! ohh, typiskt... efter ett par kast ser jag en fisk som hugger och spottar ganska nära mig. Efter 2-3 kast till mot en annan riktningen kommer en fisk till och klipper betet :) min son fotar mig snabbt och fisken simmar iväg.
 
 
 Jag provar ett tag till där men ger upp. nära bilen kastar jag några kast till och jag ser hur en liten gädda hugger 3 meter ifrån mig utan att jag ens känner hugget och spottar ut! efter ett par kast mot motsatt håll hugger en gädda till (var lite större än den sista) och samma sak, jag känner inget och den spottar ut... undrar hur många hugg man får utan att man är medveten om de egentligen... men jag var nöjd, 5 kontakter (ett virvel, 3 hugg och 1 landad fisk) på lite mindre än 1.5timme :)

Inga kommentarer: