söndag 11 september 2016

Det var inte en felkrokad fisk...

Igår var en solig dag, inte den bästa för gäddfiske kanske.. men tur att jag läste en gammal artikel från 2004 som nostalgi skrivet av Buster i FiskeFeber 2004. Där skrev han att på hösten kan det vara bra fiske även om det är soligt bara att det blåser. Jag provade i ett par timmar och det var helt dött. Jag tänkte att prova ett gammalt ställe men så fort jag vände båten så lät det som någon slags högt larm från gasreglaget! Har aldrig hänt mig förut och jag har ändå haft båten i några år. Stängde av motorn och tog en tit på motorn,
kände och den var ganska varm. Jag lät den vara ett tag och driftfiskade. Efter ett tag slutade den att tjuta så fort man vred nyckeln så jag provade att starta och det var inget problem, jag höll koll på att det kommer vatten från motorn så impellren fungerade. Efter några hundra meter tjöt den igen.. samma procedur så jag stannade på väg hem för att låta motorn svalna ifall den var för varm. Jag fiskade med min en av de 2 beten som tillverkas i Kina just nu åt mig men efter ett tag så bytte jag till den andra beten de tillverkar. Jag tycker att på det sättet fiskar jag av ställena och de kompletterar varandra. Efter några kast med botten napp kändes det inte bra och jag funderade på att bytta till ett annat ställe trots att jag har bara fiskat av kanske en femte del av platsen. Helt plötsligt känner jag ett hugg och den kändes som en liten så jag vevar in, men efter några meter så blir det tungt… jag ser fisken från långt håll för en sekund och den såg skaplig, fortsätter att veva och fisken simmar mot mig och börja rusa under båten jag kör hårt med fisken och jag ser den igen och den verkade liten. Sen drar han iväg och rusar drygt 30 meter med en Stradic 4000! Jag var säker då att den var en mindre fisk som var felkrokad, sådana rusningar har jag upplevt från felkrokade fiskar. När hon rusade färdigt drillade den så snabbt så möjligt och på vägen såg jag att betet hängde bra och när den kom nära båten såg jag att den var en ganska stor, jag håvade in den så fort jag kunde och när den var in i håven så insåg jag att den var stor med riktigt bra kondis! Kan vara ny PB och då blir man knäsvag… jag krokar av henne snabbt och stänger det nya håv jag köpte just för att kunna hantera fisken på ett bättre sätt- jag knöt håven så att fisken inte kunde simma ut och sänkte ner den i vattnet så att fisken ska återhämta sig efter fighten medan jag förbereder kameran (mobilen). Den här gången ville jag ta bild med den fram kameran och inte selfikameran för att kvaliteten inte blir bra med den. Jag ställer den och tar kort på mig själv och tittar- det blir svårt men det går. Jag väger fisken när den ligger i håven och den pendlade mellan 9.8 till 10.6 då det var guppigt så utan håv vägde den runt 9 kilo J nära 10 men det spelade ingen roll, jag var så himla nöjd och glad att jag fått landa en större fisk med de nya beten, efter alla stora som klev av under säsongen… nu har jag löst det problemet med den andra beten så det kändes bara bra!
Jag fotade snabbt med röststyrningen och sumpade fisken snabbt igen med håven för att titta om bilderna blev bra. Det blev de inte, jag höll fisken horisontellt den här gången för att det säges att det är viktigt för de stora fiskarna men hela fisken kom inte in i bilden… så jag ställde mobilen igen och tog några snabba bilder igen medans jag stödjer fisken med ett stadigt grepp under fenorna som jag brukar göra. Mäter fisken snabbt på mätbräda till 106cm och släpper den ner i vattnet. Väldigt snabbt börjar fisken simma iväg och jag blir glad…



Men jag skriver hela den långa inlägget för att jag funderade länge på hur man ska hålla stora fiskar, jag har läst på och såg filmer som instruerar hur man ska hålla. Min avsikt var att göra det så bra som möjligt för fisken- jag krokar av när den är i vattnet, låter den återhämta sig innan jag lyfter upp den (vem vill hålla börja hålla andan efter att man har sprungit tänkte jag för mig själv? Jag minns från när jag höll utövade fridykning att man låter kroppen andas innan man dyker och vilken skillnad det är när man inte låtit kroppen bli av med koldioxid …). Sedan när man håller- jag personligen (och det är kanske en riktigt dum jämförelse!) skulle inte vilja att någon håller mig från magen eller skrevet och jag skulle föredra att de tar tag på benen… och jag vet att vi har helt olika kroppar men magen är fortfarande mjuk och skrevet är skrevet… så vad tycker ni? Vad vet ni som har bakgrund i biologi eller jobbar med fisk?

(Det är betydligt lättare att fota fisken när man har någon som fotar men är man själv så är det inte så lätt).

Inga kommentarer: